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Lucas Leffler

artiste

Lucas Leffler (1993, Belgique). L’expérimentation est au cœur du processus de travail de Lu-cas Leffler : les images étranges, les fascinantes nuées de ma-tière qu’il produit naissent toutes d’un questionnement sur la nature de la photographie, ses spécificités, sa chimie, ses mutations, sa résistance et ses limites. Les attributs matériaux et objectaux de la photographie sont ici systématiquement interrogés et soumis à l’épreuve de l’expérimentation.L’appareil photographique est une machine, le photographe son opérateur et l’investigation empirique obéit à des pro-tocoles dignes de toute méthode scientifique. Fasciné par la matière produite par la pellicule, Lucas Leffler cherche à déborder de la planéité de la surface photographique afin d’élargir ses possibilités plastiques.Il entrevoit cette pratique d’expérimentation comme une tentative de réactiver une matérialité perdue, de rétablir un processus de travail physique autour de l’image photogra-phique ou de créer des liens entre les systèmes de reproduc-tion analogique et digital, la photographie et la peinture – à l’instar des peintres, d’ailleurs, l’artiste produit des images uniques, non reproductibles, matérialisées dans des objets singuliers. François de Coninck

Lucas Leffler (1993, Belgium). Experimentation is at the heart of Lucas Leffler's work process: the strange images, the fascinating clouds of matter he produces all arise from questioning the nature of photography, its specificities, its chemistry, its changes, its resistance and its limits. The material and object attributes of photography are here systematically questioned and subjected to the test of experimentation. The photographic camera is a machine, the photographer its operator and empirical investigation obeys protocols worthy of any method. scientist. Fascinated by the material produced by the film, Lucas Leffler seeks to go beyond the flatness of the photographic surface in order to expand his plastic possibilities. He sees this practice of experimentation as an attempt to reactivate a lost materiality, to reestablish a process of physical work around the photographic image or to create links between analog and digital reproduction systems, photography and painting - like painters, moreover, the artist produces unique images , not reproducible, materialized in singular objects. François de Coninck

Solo exhibitions

 

2018 03  Proposition d’artistes Zilverbeek - Contretype (Brussels, BE)

 

2018 09  Zilverbeek (Gallerie Sattelite - Liège, BE)

 

2019 04  Nothing is lost, nothing is created (MAP#95) KASK - The Glanzen Gang (Gent, BE)

 

2019 11  Zilvebeek / Silver Creek, AM Foundation Gallery (Paris, FR) curated by Arrière-pensée (Gent)

 

2020  Pinguin Art Space (Brussels, BE)

 

 

 

Awards / Nominations / Grants

 

2017  Concours de photographie ouverte (catalogue), Photography Museum of Charleroi (BE) - Shortlisted

 

2018  Liège Photobook Dummy award for Zilverbeek - (Photobook Liege Festival, Liège, BE) - Laureat

 

2018  Unseen Dummy Award for Zilverbeek (Unseen Festival, Amsterdam, NL) - Shortlisted

 

2019  ManifestO photo festival (Toulouse, FR) - Laureat

 

2019  Aide à la mobilité  (Wallonie-Bruxelles International) - Laureat

 

2019  Aide à l’édition (CCAP - Fédération Wallonie-Bruxelles) - Laureat

 

 

 

Publications

 

2015  Belgium seen from the fridge published by Prisme (BE)

 

2019  Zilverbeek (The Silver Creek) published by The Eriskay Connection (NL)

 

Education

2011 - 2013 Communication & Medias (IHECS - Brussels BE)

2013 - 2016 Professional High School (HELB - Brussels BE) - Bachelor

2016 - 2019 Royal Academy of Fine Arts (Gent, BE) - Bachelor + Master

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2016 - 2019 professionnal activities at T’ink Studio, fine-art and graphic production