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Polly Tootal

artiste

#43534 2014 © Polly Tootal

#43534 2014 © Polly Tootal

Polly Tootal est orgininaire de Hertfordshire, diplômée de l’Université de Brighton et elle vit à Londres. Ses œuvres photographiques sont étroitement liées au pays où elle sont élaborées, particulièrement dans la série Unknown Places. Polly Tootal pointe la vie quotidienne, calme et obscure. Elle les imprègne d’une beauté surnaturelle dans des images stupéfiantes. Le spectateur est immergé dans ce paysage, comme capturé par la chambre de Poly Tootal. Les images, d’un grand format, sont très détaillées. L’artiste assume l’influence de son professeur Mark Power, membre de l’agence Magnum ainsi que celle d’autres photographes topographiques.  Tootal explore des régions inconnues, se laissant guider par l’instinct. « Je voyage vraiment n’importe où, dans les villes, sur les littoraux, dans les campagnes, sans jamais avoir de destination. Je vais partout seulement pour trouver, parfois, une photographie ». Ses images célèbrent la beauté des racines « britanniques » mais elles offrent aussi une critique subtile. Le contraste entre la ville et la nature dans #43406 (2014) semble prédire un avenir apocalyptique, contrôlé par Big Brother. Les sujets sont toujours divisés, ambivalents, les espaces sont dépeuplés, comme s’ils étaient acteurs d’une société post-industrielle, post-utopique, qui lutte pour trouver une place dans une nouvelle ère. Polly Tootal imprègne ses photographies d’une richesse noble, reflétant la marque de l’esprit de son pays sur ses habitants, sans dénonciation facile ni cynique mais avec la rigueur d’une historienne et laissant toujours l’espoir d’un renouveau. 

A native of Hertfordshire, a graduate of University of Brighton, and a resident of London, Polly Tootal creates photographic works that hold strong ties to the country of their making. Particularly in her series "Unknown Places," Tootal notices the obscure, the quiet, and the everyday in the towns, villages and cities across her native United Kingdom, and imbues them with a strange, supernatural beauty in stunning, expansive images.

Intending to make her viewers feel as if they are within the landscape of her photographs, Tootal captures her subjects using a me- dium-format architectural camera, which allows for large, but highly detailed, final images. In a process influenced by her university tutor, Magnum member Mark Power, and other topographic photographers, Tootal explores unknown regions where she allows for the possibility of instinctual responses to the landscapes she encounters. "I literally just go on journeys anywhere, could be to cities, coastlines, countryside, never really searching for anything specific," she explains. "I'm just looking everywhere I go to 'find' a photo- graph." This patience and respect for locating the potential in the existing space results in imagery with a unique, peaceful stillness.

While her works celebrate the beauty of the rooted "Britishness" of her subjects, Tootal's images often offer a subtle cultural critique. The contrast between the town and the surrounding nature in #43406 (2014) highlights the sterilized living conditions of contemporary society; the looming, personified architecture of #49714 (2014) seems to predict an apocalyptic, Big-brother-controlled future. These spatial subjects often have a shared uncanniness to them, owing both to their lack of visible inhabitants, but also to their identity as players in a post-industrial, post-utopian society which struggles to find itself in a new era. Despite this, Tootal imbues her photographs with an atmospheric richness, reflecting the spirit of her country onto its inhabitants in a way that appears neither down- trodden nor cynical, but rather as replete with historicity and the possibility of renewal.